Kinderfysiotherapie bij schrijfproblemen
Een goed handschrift is belangrijk voor de taalontwikkeling van het kind. Het draagt bij aan de klank/tekenkoppeling bij het lezen. De succeservaring in het goed leren schrijven is belangrijk voor het algemeen welzijn van het kind.
Goed aangeleerde schrijfbewegingen dragen bij aan het herkennen van lettervormen en versterken zo het leren lezen. Er is een relatie tussen het tot stand komen van de klank-tekenkoppeling en het automatiseren van het schrijven van letters en woorden. Verder bevordert het schrijven in groep 3, 4 en 5 de informatieverwerking.
Een soepel en goed leesbaar handschrift draagt bij aan een sterk zelfbeeld van het kind en heeft zo een positieve invloed op het succesvol verloop van de schoolloopbaan. Er zijn aanwijzingen dat het helpt bij de richten van aandacht en verhoging van de motivatie. Uit onderzoek bij schrijven versus typen bij studenten aan de universiteit is gebleken dat zij de stof beter tot zich nemen als ze schrijven.
Opvallend is dat de leerkrachten ten onrechte handschriftproblemen minder zwaarwegend vinden dan de kinderen zelf. De kinderen hebben er echt last van.
Wanneer is er sprake van een schrijfprobleem
Van een motorisch schrijfprobleem wordt gesproken als het handschrift niet of nauwelijks leesbaar is, en/of het tempo laag is en/of de schrijfbeweging niet binnen het normale tijdsbestek kan worden aangeleerd zonder dat er sprake is van een intellectueel tekort of aandoening
Ook pijn bij schrijven is een reden om te kijken naar het schrijven
.
(Ook linkshandigheid compliceert het leren schrijven.)